Temettü Dağıtmadan Önce Hisse Satımı ve Ertesi Gün Geri Alımı

Herkese selamlar. Bazen temettü hakkında çeşitli konularda sorular geliyor. Bunlardan en çok karşılaştıklarımdan biri ise temettü öncesi hisse satımı ile ilgili. Aynen şöyle;

“Çoğu şirket temettü dağıttığında %15 kesinti yapılıyor ve elimize 1 TL temettüden 0,85 TL nakit geçiyor. Acaba hisse temettü dağıtmadan bir gün önce satsam ertesi gün de geri alsam kâr edebilir miyim?” 

Bunun cevabı ise hem hayır, hem de evet…

Şimdi bu soruyu çeşitli senaryolar ışığında değerlendirelim.

Temettü Dağıtmadan Önce Hisse Satımı ve Ertesi Gün Geri Alımı

Temettü Dağıtımı

Önce herkesin bildiği bir durumu örnekle açıklayalım. Fiyatı 10 TL olan bir hisse senediniz var ve 2018 için 1 TL brüt temettü vereceğini ilan etti.

Temettü verdiği günün sabahı hisseniz sabah 9.00 TL fiyattan açılır. Hissenin fiyatı brüt temettü kadar düşer. Çoğu hisse senedi için (GYO’lar ve bir kaç tür hariç) iki iş günü sonra da 0,85 TL nakit temettü hesabınıza yatar. Böylece 2 iş günü sonra elinizde (fiyatların değişmediğini varsayarsak);

9.00 TL’lik bir hisse senedi ve 0,85 TL de nakit olur. 0,15 TL’de stopaj olarak kesilir.

Temettü Dağıtmadan Bir Gün Önce Satsam ve Ertesi Gün Alsam Kâr Eder miyim?

Bu soru daha çok uzun vadeli temettü yatırımcılarını ilgilendiriyor sanırım.

Hiç satmayacağım ama yukarıdaki başlıkta görüldüğü gibi de zarar etmek istemiyorum. Acaba bir hareket yapsam da 0,15 kuruşu kurtarsam olur mu diyorlar.

Şimdi bunu senaryolar halinde inceleyelim.

10 TL’lik hisse senedi. 1 TL brüt, 0,85 TL net temettü veriyor. 

Hisse 10.05.2018’de temettü verecek ve siz 09.05.2018 günü seans sonuna doğru sattınız ve ertesi gün sabah alım emri verdiniz. 

Senaryo 1 – Hissenin Fiyatı Sabit Kalırsa:

Hissenin fiyatı sabit kaldığında sabah fiyatı 9.00 TL’den işleme açılır.

Hiç satmasaydınız elinizde 9,00 TL’lik bir hisse ve 0,85 TL de temettü dahil toplam 9,85 TL’lik bir değer olacaktı.

Yani bu senaryoda hissesini satan biri olarak 0,15 TL kârdasınız. Çünkü 10.00 TL’ye satmıştınız.

Senaryo 2 – Hissenin Fiyatı 0,15 Kuruş Artarsa;

Sabah alım emri girdiğinizde bir de baktınız hissenin fiyatı 15 kuruş artmış ve 9,15’ten satılıyor.

Hissesini satmayan birinin eline geçen tutar ertesi gün 9,15 TL’lik hisse ve 0,85 TL nakit para toplam 10 TL.

Hisseni satanın eline geçen para da 10.00 TL.

Hissenizi satarak sadece alım satım için daha fazla komisyon ödemiş oldunuz.

Senaryo 3 – Hissenin Fiyatı 0,15 Kuruştan Fazla Yükselirse;

Hissenin fiyatı 0,15 kuruştan fazla, diyelim ki 0,20 kuruş yüksek açıldı.

Hisseyi satmasaydınız elinizde 9,20 TL’lik bir senet ve 0,85 TL nakit para olacaktı. Toplam elde edeceğiniz değer 10,05 TL olacaktı.

Siz satıp almaya kalktığınız için elinizde 10.00 TL nakit kaldı ve hisse başı 0,05 TL zarar ettiniz.

Üstüne bir de alım satım komisyonu ödediniz.

Senaryo 4  – Hissenin Fiyatı 0,15 Kuruştan Az Yükselirse;

Diyelim ki sabah hissenin fiyatı 0,10 kuruş yükseldi ve siz de alım fırsatı buldunuz. Bu sefer satmayan yatırımcının elinde 9.10 TL’lik bir hisse senedi ve 0,85 TL’lik bir nakit temettü var. Yani toplam 9,95 TL.

Satan yatırımcının elinde ise 9,95 TL’lik bir değeri alabileceği 10.00 TL parası oluyor.

Yani satmak burada da kârlı.

Senaryo 5 – Hissenin Fiyatı Düşerse;

Hissenin fiyatı sabah düşüşle açılırsa siz zaten bir önceki gün sattığınız için alttan alma fırsatı yakalarsınız.

Dikkat Edilmesi Gerekenler

  • Bu olay ne kadar çok kişi tarafından bilinirse yararlanma olasılığı o kadar düşer. Eğer yatırımcıların çoğu temettüden önce satıp temettüden sonra almaya kalkarsa, temettüden önceki gün fiyat aşırı düşebilir ve temettüden sonraki günse talep çokluğundan aşırı yükselebilir.
  • Alım satım komisyonları bu tabloyu etkileyebilir.
  • BIST’te bu olayın ne kadar olasılıkla gerçekleştiğini denemedim. Bakmak lazım.
  • Temettü verimi düştükçe ödenecek stopaj da azaldığından kâr elde edilecek makas da azalır. Yani 10 TL’lik bir senette %10 temettü verimi ile 0,15 TL’lik bir fiyat yükselişi sizi etkilerken, %2 temettü veriminde 0.03 TL’lik bir yükseliş sizi bozabilir. Yani birinde %1,5’luk bir makas varken diğerinde %0,03’lük bir oyun alanınız bulunur.

Toparlarsam

Temettüden bir gün önce hisseyi satsam ertesi gün alsam sorusu en çok sorulan sorulardan biriydi.

Bazı durumlarda kârlı, bazı durumlarda ise zararlı olduğu ortaya çıkıyor. İleride mesela bir hisse senedi alınıp 20 yıllık fiyatları incelenebilir. Yüzde şu kadarında fiyat ertesi gün sabah artarken şu kadarında düştü vs. denebilir. Ama sanırım fiyatları açılış olarak göremeyebiliriz. O zaman da gün sonuna bakarız.

Ben ise şu ana kadar kıpraşmamayı seçtim.

Saygılar.

25 Yorum

  1. Selim demiş ki:

    Aslında geçmişteki fiyatlara bakmak yeterli olmuyor. Çünkü gerçekten o fiyatlardan alış satış yapabileceğiniz garantisi yok. Evet, birileri o fiyattan almış veya satmış ama, hacim düşük olabileceğinden biz o fiyatlardan işlem yapamayabiliriz.

    Anlamanın tek yolu, denemek. 🙂 Ben denedim, bazen işe yaradı bazen yaramadı. Bu işlemleri yapmak için harcadığım zamana yazık oldu, elde ettiğim fazladan kâr harcadığım zamanı karşılamadı. Sonuç olarak, bunu yapmaktan vazgeçtim.

    Deneyip daha başarılı olanların deneyimlerini ben de duymak isterim.

    Eylül 4, 2018
    Yanıtla
    • Lattedenborsaya demiş ki:

      Sayın Selim Bey,

      Tecrübelerinizi paylaştığınız için çok teşekkür ederim. Fiyat konusunda çok haklısınız. Fiyat belli bir seviyeyi görmüş olabilir ama orada belki 1 lot işlem oldu belki 1.000 lot. Bilemiyoruz.

      Ben hiç denememiştim. Demek ki genellikle çekilen sıkıntıyı karşılayacak bir dönüşü olmuyor.

      Saygılar.

      Eylül 4, 2018
  2. Onur K. demiş ki:

    Vergilendirme açısından yapanlarda oluyor. Yarısı belli tutarı aştığı zaman beyana tabi. Beyanname ve vergi idaresi ile uğraşmak istemeyenlerde bu yolu tercih ediyor. Saygılar
    Uzun yolunuzda başarılar.

    Eylül 4, 2018
    Yanıtla
    • Lattedenborsaya demiş ki:

      Sayın Onur Bey,

      Beyanname konusu da var tabii:) Onu temettü gelirim 60 binlere çıktığında düşünürüm artık hayırlısıyla:)

      Saygılar.

      Eylül 4, 2018
  3. Turgut demiş ki:

    yiğit kardeş..temettüyü 2 gün sonra aldığımızda eğer hissemiz bu arada yükseldiyse 2 gün içinde düşen diğer temettü kağıtlarına yatırım yapmak daha mantıklı

    Eylül 4, 2018
    Yanıtla
    • Lattedenborsaya demiş ki:

      Sayın Turgut Bey,

      Bu çok göreceli bir kavram. Hangi hisse ne, kadar yükseldi, diğeri ne kadar ucuz, neye göre ucuz gibi:)

      Genel bir cevap vermek sağlıklı olmaz.

      Saygılar.

      Eylül 4, 2018
  4. yekta demiş ki:

    Selamlar,
    Bu soruyu ben de sormuştum ”temettüden emekli olma hayallerini” duyunca.
    Grafiklere girip baktım; bütün hisselerin verdiği temettü kadar ertesi gün düştüğünü gözlemledim, hep kafamda o zaman temettü ne saçma şey sorusu dolandı, bir önceki yorumumda da belirtmiştim. Şimdi öğrendim ki bu zaten olması gereken bir şeymiş.
    Bir de üstüne stopaj denilen vergiyi öğrendim ki… Öğrenmez olaydım.
    Temettü almak hiç mantıklı değil. Emeklilik için temettü vermeyen hisse senetlerine yönelmek lazım bence. 😀

    Eylül 4, 2018
    Yanıtla
    • Lattedenborsaya demiş ki:

      Sayın Yekta Bey,

      O da bir yol tabii ama temettü konusu çok derin bir konudur:)

      Öyle çabuk karar vermeye gelmez:) Vermesi yararlı olan ve zararlı olan şirketler var.

      Bol kazançlar dilerim.

      Saygılar.

      Eylül 4, 2018
    • yekta demiş ki:

      Selamlar,
      Bu arada hisse senedi olan şirketin ”gerçek değeri” ni bulma yöntemleri hakkında içerikler bulmam mümkün mü? En azından aynı sektörü, mesela bankacılık sektörünü araştırıp hisse seçimi yaparken nelere dikkat etmeliyim?

      Teşekkürler.

      Eylül 4, 2018
    • Lattedenborsaya demiş ki:

      Sayın Yekta Bey,

      Maalesef banka hisseleri hakkındaki sorunuza hakkıyla cevap verecek yetkinlikte değilim.

      Saygılar.

      Eylül 5, 2018
    • Yekta demiş ki:

      Hocam başka sektörler için nasıl hesaplanabilir ki? Mesela buffet 2000 usd lot değeri olan ve her sene büyük artışlar yaşayan hisseyi gerçek değerinden düşük olduğunu düşündüğü için elinde tutuyor hatta alım yapmaya deva ediyor.
      Gerçek değer biraz da göreceli olsa da herkesin ortak bir takım kıstas noktaları vardır diye düşünüyor ve bunları sorguluyorum. Yani buffet hiç bir matematiksel veriye başvurmuyor mu?
      Teşekkürler.

      Eylül 5, 2018
  5. Kenan demiş ki:

    Yiğit Bey bu tip bir analiz için verileri Excel de mi incelemek gerekiyor?Ben hisse senetlerinin bu gibi durumlarda nasıl tepki verdiklerini merak ediyorum ama bilgisayar becerilerim bunun için yeterli değil ?Bu konuda kendimi nasıl geliştirebilirim?

    Eylül 4, 2018
    Yanıtla
    • Lattedenborsaya demiş ki:

      Sayın Kenan Bey,

      Ben basit dört işlem ve excel kullanarak bakabilirsiniz.

      Ben mesela 20 senenin kaçında yükselmiş kaçında düşmüş ona bakardım. Ama tabii bu çok basit kalır. İşin içine ne kadar yükseldiği, hangi saatte yükseldiği ve derinlikleri gibi şeyler girer:D O kadar matematik bende de yok.

      Saygılar.

      Eylül 4, 2018
  6. Baydu Can demiş ki:

    Merhaba Yiğit Bey; ben şöyle düşünüyorum. bilmiyorum ne dersiniz… elinizdeki portföyü bir apartman dairesi fiyatı gibi düşünürseniz ve her yıl aldığınız temettüleri hiç ellemeden portföydeki hisselere aynen yatırırsanız, temettü verimi ortalama 5 bile olsa (ki yüksekleri var tüpraş ve aygaz gibi) 10 yıl sonra portföyü yüzde 50 büyütüyorsunuz. yani kar topu gibi oluyor. hisselerin değer artışını konuşmuyorum bile… eğer 20 yıl gibi düşünüyorsanız ise, yatırdığınız parayı tamamen amorti etmiş oluyorsunuz… temettüler büyürse de emeklilikte hisseleri satmadan sadece temettü ile geçiminizi sağlıyorsunuz… bu benim fikrim. ne dersiniz?

    Eylül 5, 2018
    Yanıtla
    • Lattedenborsaya demiş ki:

      Sayın Baydu Bey,

      Hisse senedinin teorik olarak değer kazancının aşağı yukarı ettiği net kâr kadardır. Yani 100 TL değeri olan bir şirket 10 TL değer kazanırsa ve 1 TL yatırımdan 1 TL piyasa değeri elde ederse, hiç kârını dağıtmadan seneye 110 TL olması beklenir.

      Kârının 2 TL’sini dağıtır ise o zaman 108 TL olması beklenir. Ama burada bilinmeyen ve şirkete göre değişen bazı değişkenler var. Bir şirket 1 TL’lik yatırım karşısında 2 TL de piyasa değeri elde edebilir, 3 TL’de ya da 0,5 TL de değer kazanabilir. Ya da yatırım yapar zarar da edebilir 🙂

      Zaten iyi yatırımla kötü arasındaki fark o.

      Bakış açınız doğru ama bence olay temettü veriminden daha çok net kâr yaratma ve arttırma gücüne dayanıyor.

      Saygılar.

      Eylül 6, 2018
  7. Cenko demiş ki:

    Selamlar,
    Bence harcanacak zamana, çekilecek strese değecek bir borsa yaklaşımı değil. Al-unut, Al-izle taktikleri ile düzenli alım yapmak en stressiz yatırımdır. Merak edip yapınca o strese değmediğini siz de görürsünüz diye düşünüyorum. Emeğinize yazık olabilir. Ne gerek var stres çekmeye?

    Eylül 6, 2018
    Yanıtla
    • Lattedenborsaya demiş ki:

      Sayın Cenko Bey,

      Size katılıyorum, zaten hiç denemedim.

      Ama bir araştırmacı olarak çeşitli olasılıkları ve görüşleri de yazmak gerekiyor 🙂

      Bir de zaten böyle durumlarda herkes aynı şeyi yaparsa işler karışır.

      Trafikte çoğu kişi yandex kullanıyor. Sizi kaçırmak için yan yola sokuyor ama herkes yan yola girdiği için bu sefer yan yol doluyor:)

      Saygılar.

      Eylül 6, 2018
  8. Abdullah demiş ki:

    Benim düşüncem şu şekilde Yiğit Bey;

    Temettü öncesi satım ve ertesi gün alımın yol açtığı bir stres var buna değmez çünkü gün boyu seans izleme mecburiyeti oluşturuyor. Bu stresi çekmemek için normal alım zamanlarında bile kademeli alım yapıyoruz.

    Bedelsiz yerine temettü veren şirketlere yatırım yapan yüklü pozisyonu olan ağalar, beyanname ile uğraşmamak için bunu yapabiliyorlar bu yüzden hissenin fiyatı temettü öncesi günü düşüş yaşarken temettü verdiği gün yükselebiliyor bu riske değmez.Hatta kendi adıma imkanım varsa kuzudan kuzu alma yapıyorum. Çoğu zaman işe yarıyor.

    Benim fikrim kuzuları analarından ayırmamak yönünde.Temettüyü hangi hisse veriyorsa yine gelen temettüleri o hisseye yönlendirmek gerek. (Tabii ki tek bir doğru yok)

    Başkaları için önemi bulunmayan fakat benim için çok hassas olan maliyetin bozulmaması. Şahsen 57 maliyetli tüpraşlarımı,34 maliyetli fordlarımı,3,50 maliyetli sodalarımı temettü öncesi satıp sonra tekrar almaya kıyamam. Uzun vadeli yatırıma olan inancım ve motivasyonum bozulur. Öncelikli hedefim bu hisseleri aldığım temettülerle sıfır maliyete yaklaştırmak.

    Saygılar

    Eylül 6, 2018
    Yanıtla
    • Lattedenborsaya demiş ki:

      Sayın Abdullah Bey,

      Kendi açımdan attığım taşın ürküttüğüm kurbağaya değmeyeceğine katılıyorum. Kısa vadede stres, sıkıntı çekmeyelim diye uzun vadeli temettüsü büyüyen hisse yatırımcısı olduk zaten:)

      Temettü ile yeniden hisse alımı konusu ise kişinin kendini ne kadar geliştirdiği ile alakalı sanırım. Sermayenin yeniden dağıtılmasında eğer daha iyi fırsat varsa kullanılabilir. Ama bunun içinde bir çok şirketin değerini bilmek lazım.

      Maliyetleriniz çok iyiymiş. Maşallah:) Umarım hepimiz hedeflerimizi tuttururuz.

      Saygılar.

      Eylül 7, 2018
  9. merhaba ağabey,

    ben de abdullah ve cenko beylere katılıyorum. sat-al’a girmeden; amacımız, yeniden alımlarla (dividend reinvestment) hissedarlık oranımızı yükseltmek olmalı. 🙂 büyüyü bozmayalım 😀 ancak hesaplamalar için teşekkür ederiz. belki bu günlere özel fiyatları kayd edip excelde analiz edenler vardır, onları bütünsel olarak inceleyip yatırımcı psikolojisini analiz etmek en sağlıklısı olurdu diye düşünüyorum…

    bir de siz 5 senaryoyu incelerken; birer yerde 0,10 ve 0,20 kuruş ve 4 yerde 0,15 kuruş ifadeleri geçiyor. onları düzeltebilirsiniz.

    teşekkürler.

    Eylül 11, 2018
    Yanıtla
    • Lattedenborsaya demiş ki:

      Sayın Küçük Yatırımcı,

      Ben de bu yolu önermiyorum fakat bir araştırmacı olarak olasılıkları ve olabilecekleri gözler önüne sermek istedim. İsteyen olasılıkları ve sonuçlarını bilerek işlem yapabilir.

      İfadelere bakacağım.

      Çok teşekkür ederim. Saygılar.

      Eylül 11, 2018
  10. Yuksel demiş ki:

    Şimdi benim merak ettiğim şu diyelim 28 inde temettü aldım yani hak kazandım.ayni gün bozarsam temettü almış sayilirmiyim illa temettunun yatağı güne kadar beklemem gerekiyor mu

    Mart 23, 2022
    Yanıtla
    • Lattedenborsaya demiş ki:

      Selamlar Yüksel Bey,

      Gerekmez. 28’inde hissenin değeri brüt temettü kadar düşer. Siz yattığı gün satsanız da vergi düşülmüş net miktarı iki gün sonra alırsınız.

      Saygılar.

      Nisan 3, 2022
  11. DALİ demiş ki:

    Temettü dağıtım tarihinden iki gün sonra temettülerin hesaba yatacağını duyuran şirket var. Bende temettü dağıtım tarihinden bir gün sonra, hesaba para yatmadan hisseleri satsam bile temettü parasını almaya hak ediyor muyum.

    Haziran 17, 2023
    Yanıtla
    • Lattedenborsaya demiş ki:

      Selamlar,

      Blog birden yedi sene geriye döndü 🙂

      Tüm temettülerde t+2 kuralı vardır. Siz şirket yatırdığı anda temettüye hak kazanırsınız. Satsanızda bu hak kaybolmaz. Zaten hissenin fiyatı da brüt temettü kadar düşer.

      Saygılar.

      Haziran 18, 2023

Lattedenborsaya için bir cevap yazınCevabı iptal et

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.